De doelgroep van de toekomst

18 december 2017 om 13:21

Nog iets meer dan een jaar en dan is meer dan 50% van de Nederlandse bevolking 50-plus. Een doelgroep die steeds jonger en vitaler oogt en goed is voor meer dan 50% van de totale bestedingen. De bloggende en vloggende 50-plussers zijn in opkomst. Er wordt zelfs gesproken dat de vloggende 50-plussers YouTube gaan veroveren. Denk bijvoorbeeld aan Gerard Joling en met zijn eigen kanaal. Misschien ken je Doetje en Riekeltje ook al? Tip: Dit is zeker het kijken waard!
Je ziet bij (online) marketing vaak dat de focus ligt bij de jongere gebruikers. In onze optiek een gemiste kans. Immers, een doelgroep wil vaak identificeert worden met haar ‘lotgenoten’. Een simpele rekensom is dan snel gemaakt.

Leeftijd en bestedingen

Zoals reeds aangehaald zal het bestedingspatroon in 2019 van de 50-plussers meer dan 50% van het totaal zijn. De komende tijd verschuiven de bestedingen dus op naar de oudere doelgroepen. Ook zullen zij volgens het CBS relatief meer besteden op het gebied van:

  • Wonen;
  • Woninginrichting;
  • Goede doelen;
  • en uiteraard de gezondheid.

De ‘zilveren golf’ die duidt op de haarkleur en het besteedbaar inkomen, zal naar verwachting minder uitgeven aan de volgende categorieën:

  • Onderwijs;
  • Kleding;
  • Restaurants en hotels;
  • en vervoer.

Deze daling is echter nog sterker onder de 65-plussers.

Kansen en bedreigingen voor het bedrijfsleven

Een verschuiving in de doelgroep brengt nogal wat te weeg. Hier aan gekoppeld brengt dit uiteraard kansen en bedreigingen met zich mee. Een grote kans ligt er in de gezondheidsmarkt. Je ziet in budgetten dat hier een grote verschuiving zal plaatsvinden. Wanneer je in woonbranche zit, zit je ook 'gebakken'. Mits je aanbod natuurlijk aansluit bij de doelgroep. Maar de grootste kans zit op dit moment nog wel in de benadering en de communicatie.
Kanalen als omroep Max, 50plusmatch (datingsite voor 50-plussers) en de 50+ beurs spelen hier al goed op in. Zie ook: 50-plus en online voor nog meer kansen.
Uiteraard zijn er ook enkele bedreigingen. De kledingmarkt krimpt evenals de uitgaven voor restaurants en hotels. Daarnaast verandert de merkvoorkeur ‘na de 50’ nagenoeg niet meer. Even overstappen zit er daarom niet zo snel meer in. Aankoopbeslissingen zullen daarnaast beter worden overwogen. Impulsaankopen worden zodoende ook teruggedrongen.

Thema’s waar 50-plussers zich meer zorgen over maken ten opzichte van andere doelgroepen zijn:

  • Privacy & veiligheid;
  • Fraude;
  • De snelle (technologische) veranderingen en de bijkomende angst om iets 'fout' te doen.

Het is dus goed om deze ‘angsten’ weg te nemen. Een voorbeeld is door gebruik te maken van bekende keurmerken en/of reviews om vertrouwen uit te stralen.

De kans van slagen van een product of productgroep neemt toe wanneer het product veel voordelen heeft en de gedragsverandering laag is. Wanneer het te veel energie kost om te veranderen, blijft succes vaak uit. Wanneer een product veel voordelen heeft maar ook veel gedragsverandering vraagt, zal een product eerder omarmd worden door een jongere doelgroep en op lange termijn pas door de 50-plussers.
Uiteraard moeten we niet alle 50-plussers over één kam scheren. Dé 50-plusser bestaat niet. Vanuit het 50+ expertisecentrum blijkt dat ongeveer ¼ conservatief is en ⅓ juist vooruitstrevend. Deze categorieën vergen dus al een andere benadering.

50-plus en online

50-Plussers gebruiken het internet vooral voor de informatiebehoefte. Publiceren van berichten op bijvoorbeeld social media doen ze veel minder alhoewel ze daar al behoorlijk aanwezig zijn. Dit geldt eveneens voor de 60-plus, 70-plus en zelfs al de 80-plussers.
Adviesbureau Indora heeft onderzocht dat de conservatieve en vooruitstrevende 50-plussers andere kanalen gebruiken. Hierbij hebben de conservatieven e-mailmarketing als voorkeur terwijl de vooruitstrevende eerder kiezen voor SEO, SEA, video en prijsvergelijkers.
Ook blijkt dat ze andere belangen aan reclame hechten. Herkenning is erg belangrijk. Enkele verbeterpunten zijn:

  • Toon producten zoals ze zijn zonder teveel ‘bla-bla’-gehalte;
  • Humor is key, zorg voor krullende mondhoeken;
  • Herkenbare situaties hebben de voorkeur, grijze haren en rimpels vormen geen uitzondering;
  • Keep it stupid simple. Trek geen trukendoos open met ‘vage’ inhoud waardoor reclame onbegrijpelijk wordt;
  • Zorg voor een onderscheidend vermogen. Alle producten lijken op elkaar. Een goede propositie is dus belangrijk.

Maar let op, de 50-plussers voelen zich vaak zo’n 10-15 jaar jonger. Ze voelen zich in reclame niet verbonden met iemand van dezelfde leeftijd. Het advies is om iemand van een wat jongere leeftijd in te zetten en om leeftijden in de reclameboodschap te vermijden.

Kortom zorg voor een onderscheidend aanbod, een aantrekkelijke profilering, een duidelijke positionering en ken je doelgroep. Ben jij er klaar voor?

Ga eens na: Wat zijn jouw gevolgen voor deze sterk groeiende doelgroep? Speel jij hier goed in met de (online) marketing activiteiten? Wat kan beter?

Vragen? Bij ACF Bentveld helpen we je graag. Neem dan contact met ons op via de bekende (digitale) wegen.



50-plussers als ideale doelgroep
Kans van slagen
50plusser zien zichzelf jonger
50-plus de doelgroep van de toekomst

ACF Bentveld in een notendop

ACF Bentveld is ontstaan door het samenvoegen van de bedrijven ACF Automatisering, Bentveld Automatisering en Alstro Media en is gevestigd op de begane grond in het pand aan de Ecu 2 in Emmeloord. Wij kunnen je volledig tot dienst zijn. Daar zijn wij goed in. Zodat jij kunt doen waar jij goed in bent.

Klantenbeoordelingen

(8.2/10)
The Feedback Company

Contact

Ecu 2, 8305 BA Emmeloord
0527 - 85 85 85
info@acfbentveld.nl

Links



Facebook