Online reviews zijn al bijna niet meer weg te denken…

22 mei 2017 om 17:17

Een online review en feedback hebben online onbewust meer impact dan men denkt. Deze nieuwe vorm van mond-tot-mondreclame zorgt niet alleen voor transparantie maar onder meer ook voor extra omzet.
Niet alleen voor (potentiële) bezoeker is deze informatie van belang maar natuurlijk ook voor het bedrijf zelf. Deze feedback wordt momenteel op vele manieren verzameld. Hierbij geeft men al dan niet hun –ongezouten– mening op diverse fora, vergelijkingssites, blogs en social media. Niet alleen voor (potentiële) bezoekers is deze informatie van belang, maar ook voor het bedrijf zelf. Hierdoor kom je op een goede manier achter de feedback die de klant jou geeft. Als bedrijf zijnde worden we natuurlijk hartstikke blij van de feedback die een klant je geeft, maar je kunt ook veel leren van negatieve feedback door je producten of diensten te optimaliseren. Deze online reviews zijn daarom van onschatbare waarde.
Bedrijven die open staan voor ‘customer reviews’ krijgen op deze manier een beter begrip van hun klanten en wanneer ze dit goed monitoren, sluit dit beter aan op de verwachtingen en behoeften. Zo blijkt uit onderzoek dat maar liefst 92% van de online shoppers naar klantervaringen kijkt. Het is dus aan jou om hier proactief in te handelen en zo optimaal resultaat te kunnen boeken wanneer je tijdig inspeelt.

En negatieve beoordelingen dan?

Een populaire zoekterm in Google is tegenwoordig ‘product review’ gekoppeld met een product. Hierin komen zowel positieve als negatieve reviews naar voren. Wanneer iemand een 100% score heeft voor positieve reviews hoeft dit niet altijd betrouwbaar over te komen. Uit onderzoek blijkt zelfs dat je één negatieve review mag hebben tegenover 9 positieve. Een extra bijkomstigheid van negatieve reviews is dat je klanten nog tevreden kunt maken. Er zijn zelfs tools die een negatieve review tijdelijk op on-hold zet, waardoor je de kans krijgt om met de ontevreden klant in gesprek te komen. Wanneer je hier goed mee om gaat, kun je van een negatieve review alsnog een positieve maken en zodoende een betere relatie opbouwen. Een professioneel klantbeoordelingssysteem is hierdoor van onschatbare waarde.

Andere voordelen van online reviews

De meest bekende variant van een online reviewsysteem is een 5 sterren schaal zoals in Google. Bij sommige zoekopdrachten krijg je naast de normale tekst een extra sterren notificatie. Maar online customer reviews hebben naast een betere inzicht ook nog andere voordelen. Een aantal voordelen op een rijtje:

1.      Een hogere omzet (tot wel 22%)

Meerdere onderzoeken hebben de afgelopen tijd aangetoond dat een review super veel impact kan hebben op de omzet en het aankoop gedrag van bezoekers. Een voorbeeld is een study van e-tailing Group (The social shopping Study).
Wanneer een bezoeker aan het oriënteren is, besteed hij een groot deel van zijn tijd aan onderzoeken van het product of dienst en het lezen van reviews. Maar niet alleen een review maakt het verschil, de inhoud speelt hierin ook een belangrijke rol.

2.      Verbeteren van de online reputatie, door 'seller ratings' bij zoekopdrachten

Zoals eerder aangehaald, geeft Google bij diverse zoekopdrachten ‘seller ratings’ (de gele sterren). Wanneer je een positieve score hebt, zal dit de online reputatie verbeteren en wordt je eerder als een expert gezien.

Onderzoek: toegevoegde waarde van gele sterren in Google

3.      Meer verkeer bij Google Adwords campagnes (tot 10%)

Door het zelfde principe als bij 2, het toevoegen van ‘seller ratings’ stijgt het aantal klikken bij een Google Adwords campagne tot wel 10%. Ook hier geldt dat een betrouwbare uitstraling zorgt voor extra websiteklikken. Echter, geldt dit principe pas vanaf 150 reviews per jaar.

Verwachting: belang van reviewmarketing

4.      Een hogere klanttevredenheid bij een goede afhandeling

Door feedback te vragen aan de klanten krijg je een snelle terugkoppeling over je product of dienstverlening. Wanneer het geleverde beter kan, kun je direct ingrijpen en zo de kwaliteit waarborgen. Hierdoor zal ook eerder een herhaalaankoop plaatsvinden. Interne processen worden op deze wijze ook beter gecontroleerd.

5.      Meer vertrouwen

Als de reviews ook zichtbaar zijn voor anderen op de website en in Google, fungeren deze online reviews als online mond-tot-mondreclame

6.      Meer unieke content

De waardevolle feedback van klanten genereren nieuwe en unieke content over het bedrijf. Doordat deze online klantfeedback zichtbaar zijn op de website en ook voor Google, krijg je meer unieke content ook wel website informatie. Unieke content is super belangrijk voor de ranking in Google! Daarnaast wordt deze content ook nog eens geproduceerd door bezoekers. Waardoor je zelf minder tijd hoeft te steken in het genereren van meer informatie.

7.      Meer en beter inzicht in je doelgroep

Door online klantfeedback krijg je beter inzicht in de doelgroep. Reageren voornamelijk mannen of toch juist vrouwen? Wanneer je vraagt om reviews zal je ook zien welke producten of diensten zij als beter ervaren en welke slechter.

Hoe verzamel je al die reviews?

Ook ACF Bentveld krijgt regelmatig de vraag naar een goed en betrouwbaar feedback systeem. Na gedegen onderzoek zijn we voor online reviews uiteindelijk bij The Feedback Company terecht gekomen. Hiermee zijn we een partnerschap aangegaan. The Feedback Company is sinds 2010 online reviewspecialist en streeft naar een volledige online transparantie. Dit realiseren zij door betrouwbare reviews te verzamelen, te controleren én te publiceren. In samenwerking met Google deelt The Feedback Company alle verzamelde reviews via Google Adwords en Google Shopping aan. Wanneer je veel positieve reviews hebt, verhoogt dit de ‘sociale bewijskracht’. Met andere woorden, wanneer 100 mensen zeggen dat bedrijf X goed is, zal dit wel een goed bedrijf zijn.

Extra ondersteuning

Alleen een goede tool is niet het enige. Door de tool optimaal in te zetten, met zowel begeleiding van ACF Bentveld en The Feedback Company, ben je super snel operationeel en haal je nog meer rendement uit het bedrijf.

Deze reviewtool is geschikt voor alle soorten bedrijven als:
- Websites
- Webshops
- Eenmanszaak
- MKB-bedrijven
- Overheidsinstanties
- Corporate bedrijven
- Internationale bedrijven

Gratis en vrijblijvend de kracht van online reviews ervaren?

We bieden je 3 maanden lang 50% korting op je abonnement! Een abonnement is al te verkrijgen vanaf € 16,00 per maand. Extra informatie opdoen? Bekijk onze brochure of vraag een gratis sparsessie bij ons aan. Liever meteen online een abonnement afsluiten bij The Feedback Company? Vergeet dan niet om bij ‘partner’ ACF Bentveld in te voeren om zo geen korting mis te lopen.

Ohja, hoe zit dat dan bij The Feedback Company als ik een negatieve review krijg? Maak je geen zorgen, hiervoor krijg je 14 dagen de tijd om van een negatieve klant een positieve klant te maken. Hierdoor wordt je niet direct aan de schandpaal genageld. 

Screenshot The Feedback Company voor online reviews



The feedback company

ACF Bentveld in een notendop

ACF Bentveld is ontstaan door het samenvoegen van de bedrijven ACF Automatisering, Bentveld Automatisering en Alstro Media en is gevestigd op de begane grond in het pand aan de Ecu 2 in Emmeloord. Wij kunnen je volledig tot dienst zijn. Daar zijn wij goed in. Zodat jij kunt doen waar jij goed in bent.

Klantenbeoordelingen

(8.2/10)
The Feedback Company